CAQ – Computer-Aided Quality

Komputerowe wspomaganie jakości (CAQ) to narzędzie informatyczne wspomagające procesy zarządzania jakością w firmie. Dzięki jego zastosowaniu możliwe jest znaczące usprawnienie i uporządkowanie procesów wewnętrznych.

Systemy CAQ pozwalają na analizę danych jakościowych, na dokumentowanie procesów produkcyjnych oraz wspomagają pełnomocnika ds. jakości w obszarze nadzoru i kontroli środków korekcyjnych.

Obszary funkcjonalne jakie może obejmować system CAQ to:
* kontrola wejściowa materiałów oraz ocena dostawców,
* kontrola zdolności procesu produkcyjnego (systemy MES, zdolność maszyn i urządzeń),
* kontrola procesu produkcyjnego (SPC- statystyczna kontrola procesu),
* Kontrola wyjściowa wyrobów gotowych,
* Audity jakości,
* Analiza FMEA,
* Zarządzanie dokumentami,
* Zarządzanie działaniami korekcyjnymi,
* Zarządzanie reklamacjami,
* Zarządzanie środkami kontrolno-pomiarowymi,
* Kontrola pierwszych wzorów,
* Zaawansowana planowanie kontroli jakości (APQP).

Funkcjonalność systemu CAQ może zostać rozszerzona o specyfikę obszary branży, uwzględniając wymagania norm i specjalistycznych.